Alles over regels, tarieven, wetgeving en de fiscale vrijstelling voor werknemers en werkgevers.
De fietsvergoeding is een vergoeding die werkgevers toekennen aan werknemers die (een deel van) hun woon-werktraject met de fiets afleggen. In België wordt deze vergoeding sterk gestimuleerd via een fiscale vrijstelling: het bedrag is vrijgesteld van personenbelasting én van RSZ-bijdragen, zowel voor de werknemer als voor de werkgever.
De vergoeding geldt voor het effectieve fietstraject en mag gecombineerd worden met andere vervoersvergoedingen (zoals een treinabonnement).
| Regel | Bedrag 2026 |
|---|---|
| Fiscaal maximum per km (belastingvrij) | €0,37 |
| Jaarlijks plafond belastingvrijstelling | €3.690 |
| CAO 164 — minimum privésector | €0,30/km (max 40 km/dag enkel) |
| RSZ-vrijstelling werknemer | Ja (volledig) |
| RSZ-vrijstelling werkgever | Ja (volledig) |
Tarieven worden jaarlijks geïndexeerd. Controleer altijd de actuele bedragen via FOD Financiën.
Nationale collectieve arbeidsovereenkomst nr. 164, gesloten in de Nationale Arbeidsraad, verplicht werkgevers in de privésector een fietsvergoeding te betalen aan werknemers die regelmatig fietsen. De cao is van toepassing sinds 1 mei 2023.
Belangrijkste bepalingen van CAO 164:
De belastingvrijstelling voor de fietsvergoeding geldt enkel als u kiest voor forfaitaire beroepskosten in uw belastingaangifte. Kiest u voor werkelijke beroepskosten, dan wordt de ontvangen fietsvergoeding wel belastbaar, maar kunt u de werkelijke kosten aftrekken.
In de meeste gevallen is de forfaitaire aftrek (en dus de belastingvrijstelling) voordeliger voor werknemers.
Voor werkgevers is de fietsvergoeding een aantrekkelijk extralegaal voordeel: het is volledig vrijgesteld van werkgeversbijdragen RSZ en is aftrekbaar als beroepskost. Het stimuleert duurzaam woon-werkverkeer en verhoogt de aantrekkelijkheid van het bedrijf als werkgever.
Werkgevers in de privésector zijn verplicht de vergoeding toe te passen tenzij een sectorale cao dit anders regelt. Zij kunnen ook een hoger bedrag dan het fiscaal maximum uitkeren, maar het deel boven €0,37/km is dan belastbaar loon voor de werknemer.
Bereken nu je eigen fietsvergoeding
🚴 Naar de gratis calculator →